خدایان پردازنده های گرافیکی – خلاصه مراسم معرفی NVIDIA RTX 3000

توسط در

NVIDIA امروز سری جدید کارت گرافیک GeForce “Ampere” خود را معرفی کرد. این شرکت با راه اندازی دو محصول برتر خود ، کارت های گرافیک GeForce RTX 3090 با حافظه ۲۴ گیگابایت و کارت گرافیک ۱۰ گیگابایتی GeForce RTX 3080 ، با این نسل رویکردی صعودی در پیش گرفته است. هر دو کارت بر اساس سیلیکون ۸ نانومتری “GA102” ساخته شده اند.

نکات مهمی که در این رویداد معرفی شدند، به شرح زیر میباشد:

زمانی که انویدیا فن آوری RTX را در نسل ۲۰۰۰ خود معرفی کرد، فقط تعداد یک یا دو بازی از این امکان ‌می‌توانستند استفاده کنند؛ در آن زمان بسیاری از منتقدین و طرفداران AMD بر این باور بودند که RTX امکان مهمی ‌نیست و شکست خواهد خورد. اما تعداد بازی‌هایی که از این فن آوری بهره ‌می‌برند هر روز بیشتر ‌می‌شود، و با خبری که امشب انویدیا در کنفرانس معرفی سری ۳۰۰۰ بیان کرد، قرار است فن آوری رفلکس نور انویدیا باعث کاهش تاخیر در بازی‌های آنلاین و رقابتی e-sports شود. در مورد این ویژگی جدید RTX، انویدیا در آینده به طور مفصل تر توضیح خواهد داد. اما آنچه که مسلم است، آینده PC Gaming از آن کارت گرافیک‌هایی است که مجهز به فن آوری RTX باشند.

داشتن یک مانیتور مناسب در بازی‌های رقابتی آنلاین، هم برای گیمر‌ها و هم برای استریمر‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. صدم ثانیه تاخیر در دیدن دشمن باعث تاخیر در نشان دادن عکس العمل گیمر ‌می‌شود و همان کافی است تا دشمن پیروز ‌می‌شود. از این رو انویدیا همزمان با معرفی نسل ۳۰۰۰ کارت گرفیک‌های معماری Ampere،  از استاندارد جدید فن آوری G-SYNC خود برای مانیتور‌های گیمینگ رو نمایی کرد. این استاندارد برای مانیتور‌های گیمینگ نیازمند استفاده از پنل IPS با موتور دوگانه، نرخ به روز رسانی فوق العاده ۳۶۰Hz، و فن آوری Nvidia Reflex Latency Analyzer است. این سه ویژگی در مجموع زمان تاخیر را کاهش داده، به گیمر کمک فراوانی برای پیروز و غلبه بر دشمنان خواهد کرد.

در مراسم امشب، انویدیا همچنین از عرضه یک App جدید برای استریمر‌ها در شهریور ماه خبر داد. این اپلیکیشن حیاتی با استفاده از امکانات هوش مصنوعی کارتهای RTX، ضمن بهبود کیفیت خروجی صوتی و تصویری استریمینگ، ‌می‌تواند بکگراند‌های ثابت و یا متحرک برای استریمر‌ها ایجاد کند و عملکرد Noise-Cancelling آن، صدای استریمر را نسبت به دیگر اصوات محیط، تقویت ‌می‌کند.

شرکت معظم انویدیا در ادامه مراسم، App جدیدی به نام Omniverse Machinima معرفی کرد که از دل فن آوری Ansel بیرون آمده است. این اپلیکیشن به گیمر‌های تولید کننده محتوی کمک ‌می‌کند، تا به لطف فن آوری RTX، اجزای بازی را مستقیما در فیلم‌های خود import کرده تا ماجرای Video Gaming خود را به تصویر درآورند و با دیگران به اشتراک گذارند. نسخه بتای این اپلیکیشن به زودی در شهریور ماه عرضه ‌می‌شود.

پیشرفت فن آوری انویدیا فقط محدود به عملکرد‌های گیمینگ نمی‌شود، در نسل ۳۰۰۰، انویدیا از نسل دوم هسته‌های RT و نسل سوم هسته‌های Tensor رونمایی کرد که نه تنها تعداد آنها افزایش یافته است، بلکه عملکرد پردازشی IPC قوی تری پیدا کرده اند. در آینده بیشتر راجب قدرت این هسته ها در زمینه رندرینگ‌های مبتنی بر GPU خواهیم شنید.

خیلی از منتقدین گرافیک‌های سری ۲۰۰۰ انویدیا، اینکه “روشن کردن RTX منجر به کاهش پرفورمنس کارت گرافیک‌ها ‌می‌شده” است را پیراهن عثمان کرده بودند؛ حال با معماری جدید Ampere، کاهش پرفورمنس ناشی از روشن شدن RTX به حداقل ممکن رسیده است. صد البته باید منتظر بررسی‌ها باقی ماند تا میزان آن مشخص شود.

در مقام مقایسه با کارت‌های گرافیک سری ۲۰۰۰، پیشرفت فن آوری هسته‌های سایه زن RT انویدیا در نسل ۳۰۰۰ را ‌می‌توانید در تصویر مقایسه ای زیر مشاهده کنید.. 

چه کسی فکرش را ‌می‌کرد که روزی سامسونگ GPU‌ های کارتهای گرافیک رده بالای انویدیا را تولید کند؟ امشب انویدیا اعلام کرد کارت‌های گرافیک رده بالای سری ۳۰۰۰ از چیپ‌های GPU هشت نانومتری ساخت سامسونگ استفاده ‌می‌کنند، و چیپ‌های کارتهای گرافیک میان رده و پایین رده Ampere ساخت شرکت TSMC خواهند بود. از قلم نیفتد، پر سرعت ترین چیپ‌های حافظه GDDR6X را نیز شرکت Micron تولید ‌می‌کند. (اگرچه ته دل دوست داشتیم چیپ‌های حافظه را هم سامسونگ تولید کند).

سالها بود که به همه توصیه ‌می‌کردیم برای کامپیوتر حتما SSD تهیه کنید. بسیاری از گیمر‌های عزیز مقاومت ‌می‌کردند که چون SSD در FPS تاثیری ندارد، پس لازم نداریم؛ امشب با کنفرانس انویدیا ورق برگشت. دیگر باید گفت برای گیمینگ هم SSD تهیه کنید. انویدیا در نسل جدید کارتهای گرافیک خود، با کاهش فشار فن آوری RTX از روی پردازنده، آن را بر دوش درایو ذخیره سازی ‌می‌گذارد. بله، همیشه کارت گرافیک برای بازخوانی اطلاعات مجبور بود از طریق CPU اقدام کند تا از طریق چیپست اطلاعات از روی درایو ذخیره سازی بازخوانی و به کارت گرافیک منتقل شوند. حال با فن آوری جدید انویدیا، کارت گرافیک – مستقل از پردازنده – به طور مستقیم اقدام به بازخوانی اطلاعات از روی درایو ذخیره سازی ‌می‌کند. این به معنای افزایش شدید ورودی و خروجی اطلاعات از روی درایو ذخیره سازی ‌می‌شود.

به عبارت دیگر، از این به بعد، درایو ذخیره سازی، نه تنها باید به چیپست و پردازنده پاسخگو باشد، بلکه همزمان به طور مستقیم باید به کارت گرافیک هم سرویس دهی کند. چنین توانایی از عهده‌هارد دیسک خارج است. و تنها SSD‌ها ‌می‌توانند این حجم بالای از Input/output را تحمل کنند، آنهم نه هر SSD، بلکه این فن آوری نیازمند SSD‌های پر سرعت مانند اس اس دی‌های PCIE GEN.4 X4 است که بتوانند از عهده این حجم از بازخوانی اطلاعات همزمان بر آیند.

ناگفته نماند برای استفاده از این قابلیت گرافیک‌های RTX3000 که از Microsoft Direct Storage For Windows استفاده ‌می‌کنند، موتور بازی نیز باید از این حالت پشتیبانی کند. پس دیگر بهانه ای برای نداشتن SSD باقی نمانده است، برای بازی‌های آینده، صحبت از نیاز به سرعتی ۱۰۰ برابر‌هارد دیسک است. از همین الان بودجه برای خرید یک SSD خوب کنار بگذارید.


PCMODTV

مطالب تصادفی دیگر:

تبلیغات
تبلیغات
نظرات کاربران
افزودن نظر