رهگیری پرتو یا Ray Tracing چیست

توسط در

 

با Ray Tracing بازی های یک قدم به دنیای واقعی نزدیک تر شدند.

Ray Tracing یا رهگیری پرتو نور نوعی تکنیک رندر کردن محسوب میشود. در این تکنیک مسیر حرکت نور بر روی پیکسل های محیط تعریف شده و مسیر بازتاب آن از روی سطوح مشخص میشود.

این تکنیک، فضای دنیای بازی هایی ویدئویی را بسیار طبیعی تر میکند. چرا که شدت و مسیر نورهای محیط بازی کاملا مشابه واقعیت خواهند بود. البته این روش بسیار سطح بالا و ییچیده محسوب میشود و هزینه ی بالایی را در تولید بازی به همراه خواهد داشت.

این تکنیک در محیط های بازی اجازه میدهند که نه تنها بازتاب نور از روی سطوح طبیعی تر دیده شود، بلکه مسیر حرکتی نور نیز مشخص باشد. مسیر دقیق حرکت نور باعث میشود که سایه ی اجسام یا تصویر آنها بر روی سطوح مختلف کاملا دقیق باشند. همچنین شدت نورهای بازی نیز به واقعیت نزدیک تر خواهد شد. مثلا سایه های مطلقا سیاه در محیط وجود نخواهند داشت. هر چند این قابلیت ممکن از در نور های شدید دست و پا گیر باشد، ولی لذت بازی در دنایی نزدیک به واقعیت ارزش این اتاق را خواهد داشت.

علاوه بر تاثیر Ray Tracing بر نور پردازی محیط بازی، این تکنیک بر روی حس شما بر دنیای اطراف نیز تاثیر خواهد داشت. با توجه به این که رهگیری پرتو، تنها یک مسیر برای نور در نظر گرفته نمیشود و در اصل مجموعه ای از پرتوهای نور به سطوح برخورد میکنند، شما حس دقیق تری در مورد شکل و حجم اجسام بدست می آورید که بخصوص بازی های رول پلی مفید خواهد بود.

البته استفاده از این تکنیک تنها در دنیای بازی های ویدئویی کاربری نخواهد داشت و هرکجا که نیاز به ایحاد محیط مجازی باشد، میتوان از این تکنیک استفاده کرد.

ولی استفاده از این تکنیک در دنیای بازی های ویدئویی توجه زیادی را به خود جلب کرده و امروزه در بسیار از بازی های شناخته شده این قابلیت وجود دارد.

با توجه به این که فرآیند رهگیری پیگیری نور نیاز به سخت افزار قدرت دارد، Sony و Microsoft اعلام کردند که کنسول های نسل جدید از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد.

سخت افزار مورد نیاز

بخاطر پیچیدگی این تکنیک، هر سخت افزاری توانایی استفاده از این تکنیک را نخواهد داشت. البته کارت گرافیک هایی که به تازگی ساخته میشوند، اگر کارت های گیمینگ باشند معمولا از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد.

با این که Ray Tracing بر روی کنسول های نسل جدید نیز وجود خواهد داشت، ولی همیشه محدودیت کنسول های بازی درمورد سخت افزار و قدرت اجرا وجود دارد. هنوز قدرت پردازنده های گرافیکی و سخت افزار کنسول های بازی به اندازه ای بالا نیست که بتوانند علاوه بر ایجاد محیط طبیعی، نرخ به روزرسانی و رزلوشن بالایی را برای کاربران فراهم کنند.

تاثیر Ray Tracing

همان طور که اشاره شد، فرآیند رهگیری پرتو نور در مقایسه با روند نور پردازی معمولی بازی ها بسیار پیچیده است و هر کارت گرافیکی توانایی وسرعت کافی را در آنالیز اطلاعات ندارد. البته این تکنولوژی بیشترین چالش را با بازی های ویدئویی دارد، چرا که فضای حرکت اجسام، مثل فیلم و انیمیشن ها از قبل طراحی نشده. بسیاری از استودیو های بزرگ انیمیشن سازی از این تکنیک در طراحی فیلم های خود استفاده میکنند، ولی از آنجایی که حرکت اجسام کاملا مشخص است، این تکنیک بیشترین کمک را در شدت نور و سایه ها خواهد داشت.

بازیهای ویدئویی جدید از قابلیت Ray Tracing استفاده میکنند، ولی حتی در این بازی های به خاطر محدودیت سخت افزاری کاربران، در این بازی های میتوان Ray Tracing را در محیط بازی خاموش کرد. استفاده از این تکنیک بخصوص در بازی های شوتر، اکشن و جهان باز فضایی واقعی را ایجاد خواهد کرد، چرا که با بازتاب دقیق نور از فضای اطراف شما میتوانید از محیط حس بهتری داشته باشید و حتی تصمیمات بهتری درمورد عملکرد خود در فضای بازی بگیرید.

بازی های جدید با قابلیت Ray Tracing

Far Cry 6 از جمله بازی هایی خواهد بود که از این تکنیک استفاده خواهد کرد. این بازی که برای طراحی تنظیمان Ray Tracing با شرکت AMD و سری جدید کارت گرافیک های Radeon 6000 همکاری داشته، در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد. با این که بازی های قبلی مجموعه Far Cry از بازی سوم به بعد از قدرت گرافیکی بالایی برخوردار بودند ولی با ورود این تکنیک به این بازی های تجربه ای فوق العاده برای کاربران ایجاد شد. چرا که علاوه بر جزئیات بالای محیط بازی، فضایی زنده در انتظار بازیکنان خواهد بود.

Dirt 5 با سبک بازی ریسینگ، با استفاده از قابلیت Ray Tracing برای طرفداران خود حس واقعی از رانندگی در مسیرهای مسابقه را به همراه خواهد آورد. فیزیک قوی بازی، به همراه نورپردازی واقعی ترکیبی فوق العاده برای تجربه حس رانندگی در مسیر های مسابقه را به همراه خواهند آورد. این بازی درتاریخ ۶ نوامبر بروی کنسول های Xbox و PlayStation همچنین PC و Stadia منتشر خواهد شد.

Cyberpunk این بازی که انتشار آن تا امروز چند بار به تعویق افتاده، نیز از این تکنیک استفاده میکند. در این بازی با استفاده از تکنیک رهگیری پرتو، تجربه زندگی در دنیای ناشناخته آینده را با نورپردازی طبیعی، به شکلی طبیعی برای بازیکنان به تصویر خواهد کشید.امیدواریم که این بازی طبق آخرین اعلام در تاریخ ۱۰ دسامبر منتشر شود.


PCMODTV
مطالب تصادفی دیگر:
تبلیغات
تبلیغات
نظرات کاربران
افزودن نظر