به نظر میرسد تصمیم سونی برای عرضه بازیهای انحصاری پلیاستیشن روی استیم نتیجه مهمی داشته است. بر اساس گزارش یک شرکت تحلیل داده، درآمد این شرکت از زمان ورود بازیهای first-party به استیم از 1.2 میلیارد دلار فراتر رفته است.
- هماکنون بخوانید: تریلر جدید، تاریخ انتشار و دمو بازی Reanimal منتشر شد
در گزارش جدید Alinea Analytics، جزئیات عملکرد بازیهای PlayStation Studios بررسی شد و به محاسبه رقم پس از کسر سهم استیم اشاره کرد. بر اساس برآوردهای این شرکت، درآمد کل حاصل از فروش این بازیها روی پلتفرم به بیش از 1.5 میلیارد دلار رسیده است. رقمی که از این میان 1.2 میلیارد دلار سهم سونی و حداقل 350 میلیون دلار سهم کمپانی Valve بوده است.
نحوه محاسبه درصد کسر سهم فروش سونی به استیم
- سهمبندی فروش در استیم ساختار مشخصی دارد:
ابتدا 30 درصد از فروش به Valve میرسد، اما اگر بازی به 10 میلیون دلار فروش برسد این سهم به 25 درصد کاهش پیدا میکند. با عبور از 50 میلیون دلار نیز سهم Valve به 20 درصد میرسد.

باوجود این سهمها، درآمد نهایی پلیاستیشن روی استیم نشان میدهد که استراتژی عرضه بازیهای انحصاری روی پلتفرم PC برای سونی کاملاً سودآور بوده است.
پنج بازی پرفروش پلیاستیشن روی استیم مشخص شدند
بر اساس برآوردهای Alinea Analytics که البته هنوز به طور کامل از سوی سونی تأیید نشدهاند. عنوان Helldivers 2 موفقترین بازی فرست پارتی پلیاستیشن روی استیم است. این بازی که فوریه 2024 منتشر شد، تاکنون 12.7 میلیون نسخه فروخته است. در رتبه دوم، Horizon Zero Dawn با 4.5 میلیون نسخه قرار دارد و پس از آن God of War با 4.2 میلیون نسخه، Days Gone با 3.4 میلیون نسخه و Spider-Man Remastered با 2.7 میلیون نسخه دیده میشوند.
ارقام فروش بازیهای سونی در پلتفرم پیسی جالب به نظر میرسد
باوجود موفقیت این آثار، Alinea هشدار میدهد که “تازگی” ورود بازیهای پلیاستیشن به استیم کمکم در حال ازبینرفتن است.
به گفته Rhys Elliot، مدیر تحلیل بازار این شرکت:
“مخاطبی که مشتاق تجربه این بازیها برای نخستینبار بود، تقریباً تأمین شده است. نسخههای بعدی طبیعتاً مخاطب بالقوه کمتری دارند و دادههای ما این موضوع را کاملاً نشان میدهد.”
بررسی دادهها نیز همین روند را تأیید میکند. بهعنوان نمونه، God of War روی استیم طی 427 روز توانست 2.5 میلیون نسخه بفروشد؛ رقمی که 2.5 برابر فروش God of War Ragnarok در بازه زمانی مشابه است. نمونه دیگر Spider-Man و Spider-Man 2 است؛ نسخه اول در 294 روز ابتدایی عرضهاش دو برابر نسخه دوم فروش داشت.
اینکه این روند نگرانکننده است یا تنها نشاندهنده بیمیلی موقت بازیکنان نسبت به نسخههای جدید، هنوز مشخص نیست. بااینحال، باتوجهبه درآمد چشمگیر بازیهای پلیاستیشن روی استیم، عقبنشینی سونی از این استراتژی میتواند سرمایهگذاری پرسودی را از بین ببرد.
منبع: Insider-Gaming



















