بازی Pragmata نخستین بار در سال 2020 و طی مراسم معرفی پلیاستیشن 5 با یک تریلر سینمایی رونمایی شد. این بازی پس از آن برای مدتی طولانی در سکوت خبری قرار گرفت. و تنها خبرهای مربوط به تاخیر آن منتشر میشد. در ابتدا قرار بود بازی در سال 2020 عرضه شود. اما انتشار آن ابتدا به 2023 موکول شد و سپس با انتشار تریلری جدید، به طور نامحدود به تعویق افتاد. امسال اما بازی دوباره به صحنه بازگشته و تاریخ انتشار رسمی آن سال 2026 اعلام شده است. اکنون در نتیجه گفتوگویی تازه با کارگردان بازی، دلیل این تاخیرها مشخص شده است.
در مصاحبهای با وبسایت TheGamer در جریان نمایشگاه توکیو گیمشو 2025. چو یونگهی (کارگردان) و نائوتو اویاما (تهیهکننده) درباره روند ساخت بازی Pragmata صحبت کردند. یونگهی توضیح داد که بیشتر تاخیرها به دلیل تلاش برای ایجاد تعادل کامل در مکانیکهای بازی رخ داده است.
او گفت: «این موضوع دلیل اصلی تاخیرها بود. ما بارها و بارها با آزمون و خطا و رفت و برگشتهای فراوان تلاش کردیم. تا ببینیم چه چیزی درست عمل میکند و بهترین نتیجه را میدهد.»
اویاما نیز در ادامه افزود: «وجود دو مکانیک اصلی بازی Pragmata یعنی هک کردن توسط دایانا و تیراندازی هوگو باعث شد. زمان بیشتری را صرف توسعه بازی کنیم. ما وقت زیادی گذاشتیم تا همه چیز به خوبی متعادل شود.»
با این حال، معرفی زودهنگام بازی به گفته تیم سازنده، نقش مهمی در ایجاد انگیزه داشته است. یونگهی در اینباره گفت: «رونمایی زودهنگام بازی برای ما انگیزه بزرگی بود. اگر آن زمان تریلر را منتشر نمیکردیم. Pragmata امروز همان چیزی نبود که اکنون میبینید.»
- هم اکنون بخوانید: از رونمایی بازی Marvel Wolverin تا کنترلر دوالسنس گادآفوار در رویداد State Of Play سونی
آیا بازی Pragmata باز هم تأخیر خواهد خورد؟
امید میرود Pragmata تا زمان انتشار در سال 2026 با تاخیر دیگری مواجه نشود. این بازی تاکنون در چند رویداد از جمله Summer Game Fest قابل بازی بوده است. و واکنشها به مکانیکهای ترکیبی اکشن و هکینگ آن مثبت بوده است. به نظر میرسد تلاشهای طولانی تیم توسعه نتیجهبخش بوده، و با توجه به سابقه درخشان کپکام، Pragmata یکی از بازیهایی است که باید بیش از پیش زیر نظر داشت.
منبع: Insider-Gaming