یوبیسافت از یک پروژه تحقیقاتی تازه با محوریت هوش مصنوعی به نام Teammates پرده برداشته است. این خبر پس از گزارش مالی امروز شرکت منتشر شد؛ جایی که عملکرد قدرتمند Assassins Creed Mirage نیز موردتأکید قرار گرفت.
- هماکنون بخوانید: آپدیت جدید Welcome Hub کنسول PS5 منتشر شد
استفاده از هوش مصنوعی در بازیها موضوع تازهای نیست، اما شیوه بهرهگیری از آن در سالهای اخیر به طور چشمگیری تغییر کرده است. درگذشته، AI بیشتر نقش NPCها را بر عهده داشت و صرفاً دستورات کدنویسی شده را اجرا میکرد. اکنون اما هوش مصنوعی قادر است بخشهایی از طراحی هنری، صداگذاری و حتی مراحل کامل توسعه بازی را جایگزین کند. تغییری که بسیاری آن را به ضرر “لمس انسانی” در پروژهها میدانند.
بااینحال، به نظر میرسد یوبیسافت قصد دارد در موج جدید هوش مصنوعی نقشی فعال داشته باشد و پروژه Teammates نخستین قدم جدی این شرکت در حوزه تحقیقوتوسعه AI محسوب میشود.
Teammates پروژه هوش مصنوعی جدید یوبیسافت با دستیار صوتی و NPCهای قابلبرنامهریزی
یوبیسافت با انتشار یک پست وبلاگی و اطلاعرسانی در X، جزئیات تازهای از پروژه تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی خود با نام Teammates ارائه کرده است. این پروژه که فعلاً در مرحله آزمایشی قرار دارد، تلاش میکند NPCها را از حالت شخصیتهای واکنشی ساده خارج کرده و به همتیمیهای واقعی تبدیل کند.

در این تجربه که ساختاری شبیه یک شوتر اولشخص دارد، شما همراه دو NPC هوشمند باید وارد یک پایگاه دشمن شوید و پنج عضو گروه مقاومت را نجات دهید. برای پیشبرد مأموریت، یک دستیار صوتی هوش مصنوعی به نام Jaspar در کنار شماست. ابزاری که میتواند درباره گیمپلی و داستان راهنمایی بدهد و حتی با فرمان صوتی برخی تنظیمات بازی را تغییر دهد.
جزئیات بیشتری درباره NPC ها، Pablo و Sofia ارائه شده است. با استفاده از فرمانهای صوتی میتوان محل حرکت، هدفگیری و حتی روند شکلگیری روایت را کنترل کرد. مدیر روایت پروژه، Virginie Mosser، در این باره گفته:
“امید داریم بازیکنان احساس کنند خودشان دارند داستان را شکل میدهند، نه اینکه صرفاً آن را دنبال کنند. وقتی با سوفیا صحبت میکنم، به گفتههایم واکنش نشان میدهد و همین تجربه را تغییر میدهد. از نظر من این یک پیشرفت واقعی است و به بازیکنان اجازه میدهد داستان را به شیوه خودشان تجربه کنند.”
یوبیسافت برنامهای برای عرضه عمومی ندارد
باوجود معرفی رسمی، فعلاً برنامهای برای عرضه عمومی وجود ندارد. یک ویدئو برای توضیح بیشتر قرار است منتشر شود، اما زمان آن مشخص نیست. تستهای اولیه اوایل امسال انجام شده و تستهای بیشتری نیز در راه است. تیم سازنده تأکید کرده که “خلاقیت انسانی” همچنان محور اصلی پروژه است، هرچند استفاده گسترده از AI باعث شده این ادعا با تردیدهایی همراه شود.
نکته جالب اینجاست که گزارش اخیر Insider Gaming درباره پروژه Project Scout یک شوتر چندنفره درحالتوسعه در یوبیسافت شباهتهای قابلتوجهی با Teammates دارد. اگر Project Scout به مرحله معرفی برسد، احتمال دارد ریشه بخشی از سیستمهای آن از همین پروژه تحقیقاتی گرفته شده باشد؛ تجربهای که شاید در آن بیشتر از دوستان واقعی، کنار NPCهای برنامهپذیر بجنگید.
منبع: Insider-Gaming



















